Dues de romans i una de xarxes socials

L’imperi romà continua sent mainstream. Això és el que es dedueix després d’analitzar les notícies amb més impacte del darrer número del butlletí electrònic RECERCAT, el butlletí de la recerca a Catalunya publicat des de la Secretaria d’Universitats i Recerca (accés al videosumari del número).

5178267201_fd9d5fb196_z

Colosseum, de la galeria de Dennis Jarvis a Flickr (CC BY-SA 2.0)

La notícia del darrer número del butlletí RECERCAT que ha rebut més visites és una de les recomanacions d’aquest número.  Es tracta de Tarraco 360°, una visita virtual per la Tarragona romana. Aquest projecte recull el treball científic realitzat pel grup de recerca SETOPANT (Seminari de Topografia Antiga), un equip pluridisciplinari format per investigadors, professors i arquitectes de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC).  Tarraco 360° converteix el treball científic de SETOPANT en un recorregut virtual que permet visitar en 3D els monuments que són Patrimoni de la Humanitat de la ciutat de Tarragona. Un must que no us podeu perdre!

D’altra banda, la notícia més visitada directament des del butlletí que reben els subscriptors de RECERCAT també va de romans i pertany a la secció Universitats i centres. En concret, la notícia feia referència a un treball multidisciplinari que ha aconseguit reconstruir les rutes comercials de l’antic imperi romà. Hi han participat historiadors, matemàtics, informàtics i físics experts en xarxes complexes, adscrits al Centre per a l’Estudi de la Interdependència Provincial a l’Antiguitat Clàssica (CEIPAC) i al PhysComp (ambdós grups de recerca vinculats a la Universitat de Barcelona), al Barcelona Supercomputing Center i a la consultora SIRIS Academic. L’objectiu del projecte era reconstruir com era el comerç de l’antic imperi romà. Segons el butlletí, l’estudi ha mostrat que el comerç a escala continental, entre les diferents províncies romanes, tenia fluxos importants i que l’Atlàntic era la ruta principal per transportar l’oli, les conserves de peix i el vi produïts a la península Ibèrica (províncies Bètica i Tarraconense) fins al nord d’Europa (vall del Rin Britània o Bèlgica), en contraposició a les teories que prioritzaven la importància de la vall del Roine com a via comercial.

Finalment, la notícia que ha tingut més ressò a les xarxes socials és una altra recomanació. La Direcció General de Recerca i Innovació de la Comissió Europea ha publicat una guia (H2020 Programme. Guidance Social media guide for EU funded R&I projects) destinada als investigadors per tal que disposin de recursos i estratègies per incrementar l’impacte dels seus projectes europeus de recerca, gràcies a les eines que les xarxes socials proporcionen.

r140

Altres continguts interessants

El butlletí també es fa ressò, a la secció Món, de l’estratègia espacial de la Unió Europea. La UE, amb aquest nou impuls a la seva política espacial, s’encara a reptes com ara el canvi climàtic i pretén estimular la innovació tecnològica i proporcionar beneficis socioeconòmics a la ciutadania.

Des de la secció d’Universitats i centres podeu accedir a una entrevista a Fàtima Bosch i Tubert, investigadora ICREA al Centre de Biotecnologia Animal i de Teràpia Gènica (CBATEG), des d’on explica que el seu equip ha estat capaç de desenvolupar una teràpia gènica per guarir la diabetis tipus 2 i l’obesitat en ratolins.

Una empresa emergent catalana (WeAR Technologies) que ha creat un sistema que facilita a pacients i terapeutes el seguiment de la rehabilitació física, un nou projecte destinat a acostar el sincrotró ALBA als alumnes primària de tot l’Estat, o la remodelació de la pàgina web de la Secretaria d’Universitats i Recerca dedicada als  guardons Narcís Monturiol són altres dels continguts destacats d’aquest número. Podeu accedir al número sencer clicant aquí, i si encara no sou subscriptors, us hi podeu subscriure des d’aquest enllaç.

Altres articles relacionats

Anuncis

Quant a Xavier Lasauca i Cisa

Recerca 2.0, Ciència 2.0, xarxes socials, dones i ciència, universitats, open access, open science, innovació a l'Administració, open data...
Aquesta entrada s'ha publicat en Comunicació científica, Recerca, Web 2.0, Xarxes socials i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s