Fem història jugant amb Narcís Monturiol!

Una col·lecció de jocs interactius (Personatges en joc) dóna a conèixer personatges destacats al llarg de la història de la ciència de Catalunya als alumnes de primària. El primer lliurament de la col·lecció vol retre homenatge a  Narcís Monturiol, destacat científic del segle XIX, en el 150è aniversari de l’avarament del seu primer submarí. 

Icti

Rèplica del submarí Ictineu I.

El 28 de juny de 1859 es va avarar el submarí Ictineu I, el primer dels dos que va construir l’intel·lectual, científic i inventor català Narcís Monturiol. Per commemorar el 150è aniversari de l’efemèride, se celebra l’Any Monturiol, des del juny del 2009 fins al juny del 2010.

En aquest context, la Direcció General de Recerca (Comissionat per a Universitats i Recerca, Departament d’Innovació, Universitats i Empresa) ha volgut retre homenatge al personatge i als seus descobriments tot emprant les eines que les TIC ens proporcionen, en aquest cas mitjançant un videojoc en línia. El joc d’ordinador, que combina entreteniment amb informació sobre la vida i l’obra de Monturiol, pretén apropar la figura de l’inventor català als alumnes d’11 i 12 anys. La iniciativa ha comptat amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Els escolars no només es diverteixen mentre juguen en línia, sinó que també aprenen aspectes sobre la vida i l’obra del científic Narcís Monturiol. Conèixer els detalls de la vida i l’obra de  l’inventor és imprescindible per poder avançar i canviar de nivell. Per aquest motiu, els jugadors han de llegir la informació que apareix al joc en forma de llibres virtuals.

Algunes de les preguntes que cal contestar són: Quin sistema de propulsió feia servir el primer Ictineu? Què és l’Ictineu III? o A quina velocitat màxima anaven els submarins que va inventar? Es pot triar el nivell de dificultat i també el submarí amb què es vol seguir l’aventura. A més, al taller, les persones usuàries poden millorar la seva nau i canviar-ne els colors i les prestacions al seu gust. Per valorar els coneixements adquirits, el professor pot fer un test en finalitzar la classe.

Qui va ser Narcís Monturiol?

Narcís Monturiol i Estarriol (Figueres, 1819-Sant Martí de Provençals, 1885) fou un innovador, un inventor compromès amb el progrés i el benestar de la societat catalana d’aquella època (segle XIX). Fou també un republicà i un socialista utòpic, un home que, com va dir Eusebi Corominas en el discurs necrològic, “considerava germans els seus semblants: somiava per a la humanitat el millor dels seus mons possibles, regit per les lleis de l’amor i la fraternitat”.

Monturiol va ser el primer a dissenyar un submarí amb forma de peix (d’aquí el seu nom inspirat en la llengua grega, ikhthus), la forma allargada que encara tenen aquests vehicles avui. Per realitzar el primer prototip, Monturiol va crear una empresa amb la participació d’alguns amics i d’altres artesans. De fet, l’Ictineu no va ser el fruit del treball d’un geni solitari, sinó de tot un equip.

Finalment, es va fabricar un vaixell de 7 metres propulsat amb la força de la tripulació, que es va submergir a la Barceloneta el setembre de 1859 i va navegar durant més de dues hores. L’èxit parcial de les proves que efectuà al port de Barcelona i l’entusiasme popular  arribaren a forçar el govern d’Isabel II a prometre ajut per continuar la recerca.

L’obra de Monturiol va ser un moment clau en el llarg camí històric que ha portat cap a la fabricació de vaixells submarins. Quan l’inventor va morir, el 1885, ningú no es recordava dels seus audaços experiments. Però avui és reconegut cada vegada més en l’àmbit internacional com qui va assentar les bases de la navegació submarina.

El seu submarí no fou un episodi aïllat de la seva vida, sinó que s’ha de vincular amb la seva lluita en favor de les llibertats humanes, principalment a través del moviment per una nova societat justa i feliç simbolitzada en Icària, moviment que ell promogué entre nosaltres.

Altres iniciatives per acostar la ciencia als més petits

El joc Narcís Monturiol se suma a una altra iniciativa de la Direcció General de Recerca, Els contes de la Laura i en Joan, que també té per objectiu apropar als escolars catalans (en aquest cas, els de 3r i 4rt de primària) la tasca del personal investigador. Es tracta d’onze contes que tracten diferents àrees de la recerca i que es presenten en format paper i electrònic. També se’n fan lectures dramatitzades a les escoles que així ho demanen. En vam parlar en aquesta anotació: Fem ciència jugant… amb els contes de la Laura i en Joan!

També cal destacar que recentment en el web de la Direcció General de Recerca una nova pàgina recull una selecció de recursos didàctics sobre ciència i humanitats per al professorat.

Quant a Xavier Lasauca i Cisa

Recerca 2.0, Ciència 2.0, xarxes socials, dones i ciència, universitats, open access, open science, innovació a l'Administració, open data...
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s