L’ase quàntic: els 12 articles més llegits del 2012

Comença l’any 2013 i és el moment de fer balanç. En aquest article analitzarem els articles d’aquest bloc més visitats durant l’any 2012 .

2012, per danielmoyle, a Flickr

2012, per danielmoyle, a Flickr

1. Dones i ciència: 30 documents  (gener)

L’article més llegit de l’any, en posició ben destacada respecte del segon, conté més de 30 documents relacionats amb l’àmbit de les dones, la recerca científica i el món acadèmic, a més dels plans d’igualtat en matèria de gènere d’algunes universitats dels territoris de parla catalana.

2. Rànquing d’universitats i estructures de recerca de Catalunya a les xarxes socials (febrer)

El primer dels tres rànquings que vaig publicar l’any 2012 tenia per objectiu mostrar quines institucions del sistema català de ciència eren visibles a les xarxes socials (Twitter, Facebook i You Tube) i en quin grau.

3. Presència dels centres de recerca de Catalunya a les xarxes socials (baròmetre estiu 2012) (juliol)

Aquest segon rànquing incloïa una taula comparativa respecte del rànquing publicat al febrer.

4. Resum de les I Jornades sobre Gestió de la Informació Científica (JGIC-2012) (abril)

Aquest article resumia algunes de les ponències presentades a les I Jornades sobre Gestió de la Informació Científica, celebrades els dies 12 i 13 d’abril a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans.

5. Micromecenatge (crowdfunding) i macromecenatge en el món de la recerca (setembre)

En un context de crisi econòmica com l’actual, que ha provocat una forta reducció de les fonts de finançament tradicionals de la recerca, el mecenatge ha esdevingut un tema emergent, i per això vaig dedicar un article al  micromecenatge (crowdfunding) i al mecenatge a gran escala, fent èmfasi especialment en la situació d’aquesta activitat a  Catalunya.

6. OpenCourseWare: més que una universitat en línia (gener)

Ara tothom parla de MOOC (massive open online course), però fa un any es parlava sobretot d’OpenCourseWare (OCW), denominació que abraçava els materials educatius sobre assignatures de cursos, elaborats generalment per universitats, que es poden compartir lliurement a la xarxa sota llicències obertes i que generalment no impliquen l’obtenció d’una titulació ni  l’accés a personal formador.

7. Nous contes de la Laura i en Joan: acostem la ciència als més petits! (març)

Anotació dedicada als cinc nous contes de la Laura i en Joan (números 12 a 16) i a la guia interactiva de suport que la Secretaria d’Universitats i Recerca  va publicar a principis d’any. La col·lecció té per objectiu acostar el món de la recerca que s’està duent a terme a Catalunya als infants d’entre 6 i 10 anys, divulgar-ne la seva funció social i fomentar les vocacions científiques.

8. Mètriques 2.0 del sistema català d’R+D (novembre)

Brian Kelly (Universitat de Bath), autor del bloc UK Web Focus, em va convidar a escriure un article sobre la presència a les xarxes socials de les estructures de recerca de Catalunya, i sobre quins indicadors utilitzava per mesurar aquesta presència i com es podia avaluar el seu impacte. Aquesta n’és la traducció al català.

9. Blocs i divulgació de la ciència (març)

Crònica de la taula rodona sobre “Els blocs com a eina de divulgació de la ciència”, que va tenir lloc al Col·legi de Periodistes de Catalunya el 28 de febrer . En el debat, moderat per Lluís Rovira, director de CERCA, vam participar Cinta S. Bellmunt, Enric Canela, Miquel  Duran i el que això escriu.

10. Exporecerca Jove: el nostre planter recercaire (abril)

Sempre em fa il·lusió participar com a membre del jurat a l’Exporecerca Jove, i en aquesta anotació vaig parlar d’aquesta important mostra de treballs de recerca i de la meva experiència com a avaluador.

11. Logicomix, una recerca èpica dels fonaments de les matemàtiques (gener)

Recensió de la novel·la gràfica Logicomix, d’Apostolos Doxiadis i Christos H. Papadimitriou, sobre la recerca dels fonaments lògics de les matemàtiques (és a dir,  la recerca èpica de la veritat, com diu el subtítol de l’obra) en un període de temps que abraça des de finals del segle XIX fins a la Segona Guerra Mundial.

12. Blocs, twitter i recerca 2.0 a la UB (juliol)

Crònica del taller “Divulgar ciencia en el siglo XXI”, celebrat a l’Aula magna de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, que tenia com a finalitat dotar d’eines i estratègies de divulgació del coneixement científic a recercaires i altres agents vinculats al sistema d’R+D+I, per tal que poguessin difondre millor l’objecte de la seva recerca. Vaig presentar-hi la ponència Com divulgar ciència en el web 2.0.

Ha estat novament un any molt actiu pel que fa al bloc, i em proposo continuar en aquesta línia. Aprofito l’avinentesa per desitjar-vos molt bon any, i agrair-vos la vostra fidelitat lectora i els vostres comentaris, que m’ajuden a millorar com a blocaire i a descobrir el fascinant món de la recerca científica i tot el que l’envolta.

About these ads

Quant a Xavier Lasauca i Cisa

Web 2.0, ciència, recerca, universitats, open access, open science, innovació a l'Administració, open data, eGov, oGov, Mediterrània i món àrab...
Aquesta entrada s'ha publicat en Comunicació científica, Dones i ciència, Recerca, Web 2.0, Xarxes socials i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s